Word lid

Button nieuw

Workshop bij Dintra Transmissions

Op 26 januari 2019 hebben 22 clubleden een bedrijfsbezoek gebracht aan Dintra Transmissies in Putten voor de 3e workshop.
Wij werden hartelijk met koffie, thee en roze koeken door Ton van Dompseler en Erdogan Özcan ontvangen.

Trillingsdempers (het contact met de romp) hebben veel te vertellen en moeten zeer nauwkeurig afgesteld worden. Een klusje voor de vakman! Kan ook zelf als je veel geduld hebt, goed (aangepast) gereedschap en veel vrienden hebt met veel geduld; want dat lukt je niet in je eentje en het is een tijdrovend klusje.
En als de motor netjes staat kan er pas met uitlijnen van de schroefas begonnen worden. Aangeraden werd om die dempers om de 10 à 12 jaar preventief te vervangen, want niet het gebruik bepaalt de levensduur maar de tijd.

Demperplaten zijn er om de versnellingen en vertragingen van het vliegwiel op te vangen. Die ontstaan bij elke slag die een zuiger in een cilinder maakt. De on-éénparige beweging wordt idealiter omzet in een éénparige, vloeiende, beweging. Hoe meer cilinders de motor telt, hoe eenpariger het vliegwiel draait, hoe minder de demperplaat op hoeft te vangen. Er zijn demperplaten met stalen veren, de betere met polyurethaan en ook waar rubber de klappen opvangt. Die laatsten zijn overigens niet perse beter.
Beter is het om twee flexibele koppelingen te monteren, want dan is de motor echt 'los' van de schroefas. Maar dan heb je weer een lager nodig die de stuwdruk opvangt. Enfin, u raadt het al, dé oplossing van al uw aandrijfproblemen is de Pythondrive van Dintra!

Na de pauze was het woord aan Erdogan, die ons bijpraatte over de keerkoppeling.

Die zijn er hydraulisch voor de hogere en mechanisch voor de lagere vermogens. De grens ligt rond de 100 pk, dus de meesten van ons Doerakkers zullen het mechanisch doen. Maar toch was de uitleg over de hydraulische keerkoppeling best interessant. Zo bleek dat, bij minder toeren dan 3000, gewone 15W40-olie beter werkt dan de speciale ATF-olie, die ook nog schade kunnen geven aan rubbers.
Ook werd de aandacht gevestigd op het belang van goede positionering van de hendel: een beetje half voor- of achteruit kan de koppeling doen slippen, en dat geeft weer meer slijtage. Schakel dus met overtuiging! En een 'klap' bij inschakelen wijst er op dat de koppeling goed pakt.

Daarna gaf Ton uitleg over de Micro Separator, een brandstofreiniger die net na de tank geïnstalleerd moet worden en die vervelende bacteriën uit de diesel haalt. Bacteriën leven van diesel die ze voorziet van voeding (want van organische oorsprong), en in water (vanwege de daar aanwezige zuurstof). Aangezien er steeds meer biobrandstofen worden toegevoegd (en die trekken water aan) is de aanwezigheid van bacteriën meer regel dan uitzondering. Losse bacteriën passeren het gewone filter nog wel en verbranden verderop in de motor. Maar ze hebben de neiging om samen te klonteren en dat kan tot verstopping van het filter leiden en ernstige motorschade door slecht werkende injectoren. Chemische dieseltoevoegingen werken ook wel.
Aangeraden wordt om elke twee jaar van merk te wisselen, bacteriën passen zich makkelijk aan en worden resistent.

Alle presentaties werden verduidelijkt met tastbare voorbeelden, waarvan er enkele op de foto's te zien zijn.

Dintra26012019

Het liep zo langzamerhand al tegen half zes en Guus Boonstra (van de Wotterhuske) had zoals gewoonlijk het laatste woord.

Ton en Erdogan werden hartelijk bedankt voor de leerzame middag, die werd afgesloten met een drankje. Tevreden en ‘technisch (bij)geschoold’ ging iedereen weer huiswaarts!

Een uitgebreid verslag leest u in het Clubblad van maart 2019 

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.