Word lid

Button nieuw

Technische middag bij Bakker IJlst

Nieuws001

Meer dan veertig Doerakkers zijn door de familie Bakker verwelkomd met koffie en oranjekoek.

Tjerk en Age Bakker geven een presentatie op het podium tussen de scheepsmotoren in het voorportaal van hun bedrijf waar een sfeer hangt van gedegen vakmanschap.

 MG 8169  MG 8170

Veel informatie over reparatie van scheepsschroeven: spoed verstellen, conus uitdraaien, spiebaan steken, lassen, uitlijnen, balanceren en anti zingrand slijpen. Het lassen van mangaanbrons en aluminiumbrons, waar veel schroeven uit bestaan, vereist een specialistische aanpak, geen probleem voor Bakker IJlst.

 MG 8202  MG 8218 

De “aandrijflijn” wordt niet vergeten: motorvermogen - keerkoppelingvertraging - schroefasdiameter - schroefvorm en schroefeigenschappen zijn allemaal van belang. Een goed samenspel van scheepsvorm en lengte over de waterlijn, motorvermogen, keerkoppeling en schroef resulteert vaak in comfortabeler en zuiniger varen.

De zwevende schroefas van de originele Doerak wordt bij renovatie vaak vervangen door een vaste. In de werkplaats van Bakker waren voor ons de beide systemen naast elkaar tentoon gesteld.

 MG 8197  MG 8193

Flexibele koppeling of een homokinetische koppeling met een stuwdruklager. Alles wordt getoond en uitgelegd. Het huis van het stuwdruklager wordt vast aan het schip gemonteerd of gelast en de stuwdruk van de schroef wordt met de schroefas rechtstreeks overgebracht op de romp van het schip zodat de trillingdempers met rust gelaten worden.

Een mechanische keerkoppeling, een hydraulisch of een bestaande keerkoppeling hergebruiken, eventueel na revisie. Bakker heeft vele soorten en maten op voorraad en toont alles en vertelt er over.

Het was een zeer interessante en leerzame kennismaking met een prachtig bedrijf!