Word lid

Button nieuw

10e Lustrum 2018 Leiderdorp - Verslag lustrum van fam. Rienties

De grote dag voor afvaart naar Leiderdorp nadert razend snel. 1 augustus lagen wij al midden in Sneek aan de kade en deden daar de laatste inkopen voor proviand e.d.

2 augustus aankomst in de Doerakhaven en in een gezellige sfeer hielden we Palaver over de te volgen route. We dachten vanwege het mooie weer de route een beetje om te gooien en via Lemmer over het IJsselmeer naar de Ketelbrug te varen. Dan daarna via de randmeren richting Muiden.

Vertrokken werd er 3 augustus om 8.00 uur. Omdat er enkele afvallers waren voor deze geplande stertocht in twee groepen en daardoor de hele groep een stuk kleiner geworden was, vertrokken we gezamenlijk achter elkaar. Een prachtig gezicht op het Princes Margriet kanaal, al die Doerakkers bijeen en geweldig mooi weer. Geen wind, blauwe lucht met een enkel wolkje.
Redelijk snel naderden we de Sluis van Lemmer, met z’n allen eerst even aanleggen aan de steiger en wachten op de doorgang. In de sluis roken wij een raar luchtje en dachten dat dit kwam van het vrachtschip naast ons. De sluisdeuren gingen open en konden we tegelijk met z’n allen naar buiten.

Wij gingen bijna als laatste naar buiten, Phillip en Heidi Bollemann voeren na ons en Jaap en Jolande Boode waren Hekkesluiter.

Toen sloeg het noodlot toe voor ons en onze *Bolder*. 500 … 600 meter buiten de sluis sloeg de motor af. Na enkele seconden sloeg er een enorme walm aan vieze rook en stoom uit de motorluiken. De adem werd je bijna ontnomen, en leek het erop of de boel in de brand stond. Gelukkig geen brand maar een defecte koppakking. Oorzaak een gebroken rubberslang direct aan de waterpomp. Het koelwater is dan snel weg, met als gevolg een oververhitte motor.
Onze boot is (was) niet voorzien van een akoestische signalering voor koelwater en oliedruk.
Via de marifoon Pim opgeroepen met de mededeling van onze problemen. (toch een geweldig communicatie middel op het water.)
Fam. Ph Bollemann sleept ons naar de buitensteiger van de Margriet Sluis. Omdat ik wel inzie dat wij niet verder kunnen, overleg ik met Pim dat hij alle andere stertocht deelnemers op sleeptouw neemt en wij helaas moeten achterblijven. Een opgeroepen jachtservice monteur stelt ook vast dat de rubberbocht de boosdoener is. Hij heeft op zijn zaak een nieuwe bocht liggen die opgehaald wordt. 2 uur later is de bocht gemonteerd, koelwater bijvullen en proberen of we misschien geluk hebben. Helaas grote luchtbellen spuiten uit de koelwatervuldop. Een teken dat de koppakking kaduuk is. Einde oefening.
Een aardige Duitser sleept ons gratis naar de buitenhaven Tacozijl bij Lemmer.
Daar besluiten we de boot uit het water te halen en de motor uit de boot te takelen. We hebben onze verzekering DOV bericht gegeven van de problemen. Zij zullen z.s.m. een expert sturen naar ons adres.
Maandag 5 augustus de motor uit de boot, dinsdag is de expert al aanwezig. Wegens de leeftijd krijgen we toch nog de maximale vergoeding €1500,- + repatriëringskosten vergoed. Een mooie opsteker voor de tegenslag van een defecte motor. Hiermee kan ik wel uit de voeten, vooral omdat ik de reparatie/revisie zelf kan uitvoeren.

Wij willen natuurlijk ook het feest meemaken en boeken een B&B in Kaag voor het gehele weekend. Dus donderdag 9 augustus zijn we bij toch bij de opening van het Lustrum. Wij werden door Wim en Nel Tefeij op hun boot opgevangen zodat we toch nog een beetje het watergenoegen konden beleven. De organisatie van dit Lustrum, een dikke pluim we hebben een geweldig feest beleefd met z’n allen. Activiteiten, zijn er elke dag, jammer dat we bijzonder slecht weer hadden met de barbecue, de tent die was opgezet bleek onvoldoende beschutting te bieden aan de kou. Daar en tegen was het vlees en de andere gerechten prima verzorgd.

De sloepen tocht door Leiden was ook een topper. De schippers konden ons verhalen over bijzondere punten in de stad. Alle boten (sloepen) legden midden in Leiden aan bij de markt. Daar werd de hele 'kudde' (ca.170 personen) losgelaten voor een ontdekkingstocht op eigen gelegenheid door het centrum. ’s Avonds hebben wij op eigen gelegenheid gedineerd in Leiden.

12 augustus werden we door een rondvaart boot opgehaald en naar Avifauna verscheept. Aan boord kon er een drankje op kosten van de club worden genoten. Aangekomen bij Avifauna, kon er vrij worden rondgelopen of onder leiding van een gids en werden we verzocht op tijd te verzamelen bij het restaurant, voor de gezamenlijke lunch.

De lunch was een perfect georganiseerd feest en een grote happening. De bijzondere aandacht van - *Abraham* voor de jubilerende Doerakclub en met name het bestuur, die door hem werden gezegend met mosterd, was een leuke verrassing. De muziekband die live speelde deed goed haar best en kwamen de beentjes van de vloer.

Langzaam kwam er een einde aan deze mooie dag en werden we door drie touringcars weer terug gebracht naar de Doeshaven.

Maandagmorgen nog een gezamenlijk 'bakkie' waarna afscheid werd genomen van elkaar. Maar…….. we konden niet zomaar weg, als afscheid werd een prachtig bronzen herinneringsplaat aangeboden door het bestuur.

Al met al een prachtig evenement. Foto’s zijn er gemaakt in grote getale, ook door ons.

Foto-show of klik op een foto voor vergroting en gebruik de  <  >  om te navigeren.

Wat onze motor betreft, sinds vorige week varen we weer. We moeten nog een hoop verloren vaaruren inhalen.

Veel vaarplezier met onze geweldige Doerakken aan allen.

Tijna en Herman Rienties

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.