Word lid

Button nieuw

8e Lustrum 2008 Hank - Impressie van het lustrum

Verslag van de eerste lustrumdag, donderdag 31 juli 2008.

Naamloos1Een toevallige voorbijganger bij de Biesboschsluis weet niet wat hij ziet: al een paar dagen ligt de sluis af en toe vol met dezelfde bootjes met vrolijke mensen, terwijl de bootjes versierd zijn met allerhande vlaggetjes.

Na een paar schuttingen kan de voorbijganger zijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen en vraagt toch maar eens wat er "verderop" te doen is. "FEEST van de Naamloos2, het 8e lustrum in jachthaven Vissershang in Hank," hoort hij van enkele Doerakkers. "Oh, dat zal wel een gezellige boel worden met zoveel vrolijke mensen en boten." En of een gezellige boel geworden is !!!!! In de loop van donderdag lopen ca. 75 gepavoiseerde Doerakken de jachthaven binnen. Met de aanwijzigen van de havenmeester Cor Peeters en zijn assistenten lukt het om iedereen een plaatsje aan te wijzen. Geholpen door de reeds aanwezige Doerakkers wordt er afgemeerd. Naamloos3

Rond 17.00 uur is de Doerakvloot binnen…….. EN KAN HET LUSTRUMFEEST Naamloos4BEGINNEN!

Om ca. 18.00 uur naar het restaurant voor koffie, de Biesboschflap en de welkomsttas en een uitbreide briefing door het welkomstcomité over alles wat ons te wachten staat. Veel Doerakkers ontmoeten weer oude vrienden en maken nieuwe vrienden, kennismaken met de "buren", ervaringen uitwisselen, bootjes kijken, kortom een gekeuvel van jewelste. Voor de avond staat er een wandeltocht o.l.v. een gids op het programma.

Naamloos5Nagekeken en uitgezwaaid door de achterblijvers, vertrekken de echte "die-hards" , zwaar geschoeid, geheel ingepakt en ingesmeerd tegen het Biesbossche ongedierte, in de voorzichtige schemer van de avond.

Martin Severin, ms Walrus

Verslag van de tweede lustrumdag, vrijdag 1 augustus 2008.

Naamloos7Na een nacht met onweer en regen, stonden we vrijdagmorgen bijtijds op. Het was droog en er scheen al een waterig zonnetje. Dat we vroeg opgestaan waren, kwam doordat we om 10.00 uur aan het begin van de haven verwacht werden. We hadden ingetekend om als eerste groep met de Hank-O-Motief mee te gaan. Tegen tienen waren de meesten aanwezig, op wat laatkomers na, maar nadat Jacqueline iedereen van de groep van 10.00 uur afgetekend had, kon de trein vertrekken. We reden door de polder richting Hank, de treinbestuurder vertelde tijdens de tocht over de Aakvlaai, de Kurenpolder en hield even in bij het monument waar in de tweede wereldoorlog een Halifax vliegtuig was neergehaald. Er hing een gezellige sfeer in de trein, alsof we op schoolreis gingen. In Hank reed de trein de dijk op, waarna we richting Dussen reden. We kregen uitgebreid verslag over alle gewassen (papaver ) die er in de polder verbouwd worden. En ook over de huizen die aan de Maas stonden, waar de bewoners ’s winters bij hoog water vaak met een bootje naar droger gelegen plaatsen moeten varen om zo van en naar huis te kunnen komen. Vanuit de polder reden we door Dussen en maakte we een rondje langs het Kasteel Dussen. Naamloos8

Uiteindelijk kwamen we bij de Klompenmaker, aan de dijk in Dussen. Dit was het eindpunt van de treinreis. Binnen werden we opgewacht met koffie en cake. Wat we ons goed lieten smaken. Na de koffie werden we door Klompenmaker den Dekker meegenomen naar de klompenmakerij. Van hem kregen we op een humorvolle wijze en in Brabants dialect uitleg over hoe de klompen door de geschiedenis heen gemaakt worden, aan de hand van voorbeeldklompen die doorgegeven werden. Ondertussen was deNaamloos9 tweede groep lustrumgangers met het treintje gearriveerd.
Van de klompenmaker kregen we te horen dat er een lunch voor ons klaarstond, maar omdat er nu inmiddels twee groepen waren, moest de klompenmakerij even omgebouwd worden om al die mensen aan tafel te kunnen krijgen.
We kregen een fantastische lunch aangeboden, allerlei soorten brood, beleg, kroketten, het kon niet op. Na de lunch kregen we nog even de tijd om klompen of andere snuisterijen te kopen. Inmiddels was de laatste groep gearriveerd, waarna wij weer aan de terugtocht met de trein begonnen. Via de dijk reden we richting Nieuwendijk en via de Buitenkade weer richting Hank. Rond 14.00 uur waren wij weer terug in de haven en hadden we tot 19.45 de tijd om een uiltje te knappen of een rondje langs alle Doerakken te lopen, of gezellig met deze en gene een gesprek aan te knopen. Het was nog steeds droog en de temperatuur nog steeds goed.
Om 19.45 uur werden we verwacht in de zaal van het restaurant, waar Pim de barbecue opende en alles in goede banen leidde.
We hebben heerlijk gegeten, het was geweldig goed verzorgd! Wat een verwennerij. Door de accordeonist zat de sfeer er gelijk goed in. Meerdere malen hebben we het Doeraklied gezongen en ook het lied, gemaakt door de Doerakkers uit Noord- en Zuid Holland, op de melodie van Aan het strand stil en verlaten, zorgde voor de nodige hilariteit.Naamloos10

Rond 23.00 uur kwam de gezellige avond ten einde en gingen we gelaafd en moe terug naar onze Doerak. Na nog een afzakkertje naar bed, benieuwd naar wat er de volgende dag op het programma zou staan. Tot slot willen wij de Lustrumcommissie nogmaals heel hartelijk bedanken voor het geweldig georganiseerde Lustrumfeest. Wij hebben van het begin tot het einde ontzettend genoten.

Arnold en Liesbeth Dokman. Ms Dorus.

Verslag van de derde lustrumdag, zaterdag 2 augustus 2008.

Velen van ons hebben met veel spanning uitgekeken naar deze dag, een nog nooit vertoond konvooi van zo'n 70 Doerakken over een afstand van ca. 25 km. door de Biesbosch. Om 11.00 uur wordt er verzameld in het restaurant en de deelnemers ontvangen een duidelijk en verzorgd draaiboek. Wim Verschuren licht op duidelijke en met zijn bekende droge humor toe hoe alles in zijn werk gaat en welke route er gevaren wordt.Naamloos11

Aan alles is gedacht: “een ordelijk vertrek, wie als eerste, wie als laatste, precies volgens een opgesteld schema, welke kant we opvaren (anders wordt het natuurlijk een puinhoop) en welke boten de veegploeg vormen." "Haast hebben we niet", zo stelt Wim, "het schippersbuffet begint pas om 20.00 uur en maandag 4 augustus is het feest pas afgelopen, dus als u vast komt te zitten, geen paniek, tijd zat ! We wachten alleen niet met eten op u".
Het draaiboek en de vaarroute worden door de kapiteins en bemanning uitvoerig bestudeerd en met behulp van vaarkaarten wordt er vast "droog gevaren."

Naamloos12

Diverse bemanningsleden worden nog "even fijntjes" bijgeschooldNaamloos13 door de kapitein: "stuurboord is rechts en bakboord is links en de marifoon mag alléén door de kapitein worden bediend,………….…duidelijk?"

Wim gaat daarna rustig verder met zijn instructies en raadgevingen: rustig varen, het is geen wedstrijd, geen gaten laten vallen, als u vastloopt krijgt u hulp van de veegploeg, ofwel de (water)wegenwacht, bij motorstoring geen paniek, maar melden via de marifoon, dan komt er ook hulp, enz. enz………, maar vooral krijgen we de raad te genieten van de prachtige en ruige omgeving en de spectaculaire vaartocht. Ook de mogelijkheid om onderweg te puzzelen wordt toegelicht (want voor de winnaar(s) zijn er prachtige prijzen te behalen, wordt ons in de wandelgangen wijs gemaakt ????) "Alles duidelijk? Goed, aan de slag dan en gereedmaken, we vertrekken om 12.30 uur !”

12.30 uur en daar gaan we…..! Naamloos14
Steiger voor steiger en boot voor boot begeeft het Doerakkonvooi zich op weg. Redelijk weer en niet al te veel wind. Met de vaarkaarten op het dashboard volgen we de uitgestippelde route en via de marifoon blijven we op de hoogte hoe de tocht verloopt en wordt er voor gezorgd dat er door wisselende snelheden geen grote gaten vallen. Wij varen bijna achteraan en waar je ook kijkt, voor je of achter je, alleen maar Doerakken……. een prachtig gezicht!

Een vaarroute over vaarwegen met prachtige namen, zoals hetNaamloos15 Bovenste Gat…., het Nauw van Paulus, de Ruigt, polder de door, Gaten van Paulus, van Kampen van Honderd dagen, van de Slek, van de Vloeien, van de Kerksloot, Jeppegat, Keesjes Killeke, enz. enz.

Prachtige namen van een prachtige omgeving, ruig, niet in cultuur gebracht en vol met omgevallen bomen, grienden en kronkelende watergangen. Als het konvooi op de Amer aankomt en je achteraan vaart, heb je het mooiste uitzicht: "een hele lange sliert van Doerakken….., geweldig, kan zó in het Guinness Book of Records (zoals Pim graag wilde….)"

Naamloos16Als we de Amer verlaten zetten we koers naar het Slootje van Sint Jan met een klein en laag bruggetje. Gelukkig had Wim ons al getipt: "mast strijken", want in de ban van de schitterende omgeving zou je zoiets prompt vergeten. Bij het bruggetje is het langzaam varen en goed "mikken", maar voor ons allemaal een fluitje van een Doerak……

Op de marifoon hoorden we dat er een Doerak met pech was (brand of alleen rook), maar dat probleem was, zoals Wim ons tijdens de instructie-ochtend had beloofd, snel opgelost. Snel andere Doerakkers gecharterd en ter plaatse, op sleeptouw en rustig terug naar de haven. Wim had tijdens de instructie ook nog herhaaldelijk gewezen op "verraderlijke" ondiepten. Met name werd gewaarschuwd voor het moment dat we uit het Slootje van Sint Jan de Spijkerboor opkomen en we ruimte om ons heen hebben, "maar pas op….onder de wal blijven en niet rechtstreeks het Spijkerboor op", maar ja…… zeggen en doen zijn ook voor Doerakkers twee verschillende dingen.

En daar ging het Ms. Arend net buiten de vaargeul even "in het zand spelen". Geen nood, voldoende DoerakkersNaamloos17 in de buurt, dus de helpende hand kwam er al snel aan. Maar ja, waar er onvoldoende water staat is dus ook voor de hulptroepen een probleem en ja hoor, twee Doerakken aan de grond…… Lijnen overgeven, vooruit, achteruit, gas geven en maar ploeteren en spetteren…….
De Time Out (waterwegenwacht ) zien we rustig naderen en bekijken wat er gedaan kan worden, maar gelukkig lukt het de schippers om op eigen kracht vlot te komen. Ook weer opgelost. Na het Spijkerboor zit het rondje Biesbosch er bijna op. Het konvooi vaart rechtdoor het "Zoveelste Gat van het………." en het het Jeppegat in totdat de hekkensluiter van het konvooi aangeeft dat we allemaal moeten omkeren en terug kunnen varen naar de haven.

Wij hadden door het vastlopen nog enige vertraging en komen terecht in het konvooi, dat inmiddels op de terugtocht is. Ook nu weer, net zoals op de Amer een prachtig gezicht, zo zien we nu bijna alle Doerakken, ook die vooraan voeren. We voegen op een gegeven moment in ("ritsen", en ja hoor, dat lukt ook op het water) en varen ook terug naar de jachthaven, waar we, natuurlijk niet op schema moeten keren om aan te leggen, maar geen nood, iedereen houdt rekening met elkaar en wij meren rustig af en zien daarna de laatste Doerakken binnenlopen: allemaal vrolijke mensen die net zoals wij genoten hebben van het rondje Biesbosch. Iedereen is op tijd weer terug in de haven en na de telling blijken er geen schipbreukelingen te zijn achtergebleven op de diverse Platen en in de diverse Gaten. Zó er is nog voldoende tijd om te borrelen voordat het schippersbuffet begint. En de brand: dat viel achteraf erg mee: een aantal techneuten had ook die klus snel geklaard. Een feestelijke vaartocht !!

En het Schippersbuffet…?
Ook weer een feest!!
En het Jachthaven Schipperskoor en de Doerakgelegenheidskoren….? Opnieuw een feest!!
Naamloos18
Met dank aan de Lustrumcommissie voor deze feestdag!

Riet Hovener, ms. Toermalijn

Cookies maken het eenvoudiger voor ons om onze diensten te leveren. Met het gebruik van onze diensten geef je ons toestemming om cookies te gebruiken.