Website algemeen
Een handmatig bijgehouden administratie van alle door Eista gebouwde typen Doerak- en Marakschepen.
Een ‘beduimeld schriftje’, met als titel 'Bootnummers' heeft de Doerakclub via een oud-werknemer van de Eista werf gekregen. De losse blaadjes waren wel gebundeld met een mooi ringbandje.
De gegevens in de lijsten kloppen niet altijd, soms zijn de bouwjaren gelijk getrokken met de verkoopjaren.
Van het beduimelde schriftje heeft de Doerakclub leesbare lijstjes per Doerak-type gemaakt, echter bij de betrouwbaarheid van sommige gegegens kunnen we helaas vraagtekens plaatsen. We moeten het er maar mee doen…..
Buitengewoon handig als je op zoek bent naar meer informatie over je Doerak, of als je een Doerak wilt aankopen.
Heb je meer, betere of andere informatie? Wij stellen het zeer op prijs wanneer je die informatie met ons wilt delen. Mail het ons op webmaster@doerakclub.nl
Klik op het Doeraktype.
Deze administratie bestaat uit een lange lijst.
De lijst is met grote zorg samengesteld, maar niet alle, soms juiste, informatie is terug te vinden.
Heb je meer, betere of andere informatie? Wij stellen het zeer op prijs wanneer je die informatie met ons wilt delen. Mail het ons op webmaster@doerakclub.nl
DOERAK 600 (600 x 2.75 x 0.55 m)
Bouwjaar | Bouwnummer |
1974 | 1 - 36 |
1975 | 37 - 59 |
1976 | 60 - 78 |
1977 | 79 - 92, 97, 98 |
1978 | 93, 94, 99 - 109 |
1979 | 95, 110 - 118 |
1980 | 120, 121, 122 - 128 |
DOERAK 700 (701) (7.00 x 2.75 x 0.65 m)
Met gangboorden, het eerste gebouwde model van een Doerak van 7.00 m. (ook wel de 701 genoemd)
Bouwjaar | Bouwnummer |
1966 | 1 - 36 |
1967 | 37 - 47 |
DOERAK 680 S (7.00 x 2.73 x 0.65 m)
Zonder gangboorden, met voordeur, ook gebasserd op een verlengd model van de 650, nu met 3 ramen in de kajuit, bouwjaar altijd 1974 met 1 cilinder Yanmar diesel. De 680 S start met een nieuwe bouwnummer serie.
Bouwjaar | Bouwnummer |
1974 | 1 - 30 |
DOERAK 680 AK (7.00 x 2.73 x 0.65 m)
Zonder gangboorden, met voordeur, met achterkajuit, ook gebaseerd op een verlengd model van de 650, gelijk de Doerak 700 AK, maar altijd met een 1 cil. Yanmar dieselmotor. De bouwnummers vallen in de serie van de 702 en 702 AK.
Bouwjaar | Bouwnummer |
1974 | 33 - 54 |
DOERAK 730 AK (7.00 x 2.80 x 0.65 m)
De iets grotere versie van de 700, met achterkajuit. De voorkajuit is vergelijkbaar met die van de 700. De achterkajuit heeft geen gangboord aan de achterzijde (voor extra binnenruimte).
Bouwjaar | Bouwnummer |
1976 | 1 - 12 |
1977 | 13 - 17 |
1978 | 18 - 21 |
1979 | 22 - 28 |
1980 | 29 - 31 |
DOERAK 780 (7.80 x 3.10 x 0.70 m)
De bouwnummers van de 780 en 780 AK is één doorlopende nummerserie, van no. 1 t/m 432. Het bouwnummer bepaalt of er sprake is van een 780 of 780 AK. Alle 780 modellen zijn uitgevoerd met een Peugeot diesel met droge uitlaat en gesloten koeling.
Eind 1968 werd de 'oude' 750 vervangen door de Doerak 780 met op het voordek de typerende gasbun, die tevens als bankje diest deed met daarboven een klein klapraam. De kajuitramen waren uitgevoerd met 'scherpe, rechte' hoeken
Bouwjaar | Bouwnummer |
1968 | 4, 6, 9, 10, 11 |
1969 | 12 - 16, 18, 19, 26, 28, 30 - 34, 40 - 44, 50 - 55 |
1970 | 56 - 64, 75 - 95 |
1971 | 100 - 119, 130 - 135 |
1972 | 136 - 146, 173 - 179 |
1973 | 180 - 182, 193 - 207 |
Na 1973 verhuisde de gasbun naar het achtership. De motorkoeling met buitenwater (interkoeling) en de hoeken van de kajuitramen werden netjes afgerond.
Bouwjaar | Bouwnummer |
1974 | 218 - 228, 234, 238 - 247 |
1975 | 263 - 276 |
1976 | 277 - 287, 318 - 321 |
1977 | 322 - 332, 371 - 376 |
1978 | 383 - 389 |
1979 | 390 - 394 |
1980-1981 | 423 - 432 |
DOERAK 800 (8.00 x 3.10 x 0.70 m)
De Doerak 800 moest de vervanger van de zeer populaire 780 worden, maar dat is nooit echt gelukt. Toch zijn er ook van dit model, 'met zeer riante open kuip, 11 exemplaren gebouwd.
Bouwjaar | Bouwnummer |
1978 | 1 - 7 |
1979-1981 | 8 - 11 |
DOERAK 800 AK (8.00 x 3.10 x 0.70 m)
De Doerak 800 AK was de beoogde opvolger van de Doerak 780 AK, maar net zoals bij de Doerak 800 is dit nooit echte gelukt. Toch zijn er 25 exemplaren gebouwd
Bouwjaar | Bouwnummer |
1977 | 1 - 7 |
1978 | 8 - 15 |
1979-1981 | 16 - 25 |
DOERAK 850 (8.50 x 3.10 x 0.75 m)
Het oermodel van de Doerak. Dit is het eerste model dat in 1964 in productie werd genomen. Het si ook een van de meest gebouwde Doerakken geworden, er zijn er 219 stuks van gebouwd. Een aantal Doerak 850 werd in het begin voorizen van een Penta Aquamatic D19 hekdrive. Hierdoor ontstond er in de kuip een motorkist die dienst deen als tafeltje. Daarna werden de modllen vorzien van een Peugeot dieselmotor met een gewoon roer en kwadrant.
Bouwjaar | Bouwnummer |
1964 | 1, 2 |
1965 | 3 - 59 |
1966 | 60 - 104 |
1967 | 105 - 121 |
1968 | 122 - 139 |
1969 | 140 - 160 |
1970 | 161 - 176 |
1971 | 177 - 189 |
1972 | 190 - 198 |
1973 | 199 - 219 |
DOERAK 850 AK (8.50 x 3.10 x 0.75 m)
Bouwjaar | Bouwnummer |
1972 | 1 |
1973 | 2 - 19 |
1974 | 20 - 38 |
1975 | 39 - 50 |
1976 | 50 - 66 |
1977 | 67 - 73 |
1978 | 74 - 96 |
1979 | 97 - 99 |
1980 | 100 - 106 |
DOERAK 950 GSAK (9.50 x 3.10 x 0.85 m)
Bouwjaar | Bouwnummer |
1977 | 1 - 7 |
1978 | 9, 10 |
1979 | 11, 12 |
1980 | 13 - 17 |
1981 | 18, 19 |
DOERAK 950 GSOC (9.50 x 3.10 x 0.85 m)
Over deze Doerak is niet veel bekend, behalve dat er in 1978 één exemplaar is gebouwd met bouwnummert 8.
Bouwjaar | Bouwnummer |
1978 | 8 |
DOERAK 1050 Motorzeiler (MZ) (10.50 x 3.10 x 0.90 m)
Met tuigage en ophaalbaar midzwaard.
DOERAK 1050 Speciaal (10.50 x 3.10 x 0.90 m)
Zonder tuigage en midzwaard
MARAK
De bouwnummers van de Marak GSAK en de GSOC is één doorlopende nummerserie van no. 1 t/m no. 48.
MARAK GSAK Type 1 (10.60 x 3.40 x 1.00 m)
Dit model Marak combineert een gesloren stuurhuis (GS) met een achterkajui (AK) die doorloopt tot de boorden. Vaak uitgevoerd met een steunzeil.
Bouwjaar | Bouwnummer |
1975 | 9 - 20 |
1976 | 21 - 27 |
1977 | 32 - 34 |
1978 | 36, 37 |
1979 | 44, 45 |
1980 | 47, 48 |
MARAK GSAK Type 2 (10.60 x 3.40 x 1.00 m)
Deze Marak heeft een gesloten stuurhut (GS) en een achterkajuit (AK) maar met een open kuip.
Bouwjaar | Bouwnummer |
1976 | 28, 29 |
1977 | 31, 35 |
1978 | 39, 40, 41 |
1979-1980 | 42, 46 |
DOERAK 650 (6.50 x 2.73 x 0.60 m)
Zonder gangboorden, met voordeur
Bouwjaar | Bouwnummer |
1968 | 1 - 44 |
1969 | 45 - 115 |
1970 | 116 - 180 |
1971 | 181 - 266 |
1972 | 267 - 305 |
1973 | 306 - 332 |
DOERAK 700 (702) (7.00 x 2.73 x 0.65 m)
Zonder gangboorden, met voordeur, gebaseerd op een verlengd model van de 650. Het tweede gebouwde model van een Doerak 7.00 m en daarom ook wel de 702 genoemd. De eerste modellen waren voorzien van een Renault benzinemotor maar werden al snel vervangen door een dieselmotor van het merk Bukh of Volvo.
Bouwjaar | Bouwnummer |
1971 | 1 |
1972 | 3 - 12 |
1973 | 23 - 32 |
In 1974 wordt deze Doerak 700 voorzien van een Yanmar diesel en krijgt de benaming 680 S.
DOERAK 700 AK (702 AK) (7.00 x 3.73 x 0.65 m)
Zonder gangboorden, met voordeur, met achterkajuit, gebaseerd op een verlengd model van de 650. De bouwnummers vallen in de serie avn de Doerak 700 (702). De eerste modellen waren met een Renault bezinemotor, maar werden al snel vervangen door een Bukh of Volvo diesel motor.
Bouwjaar | Bouwnummer |
1972 | 2, 3 - 18 |
1973 | 19 - 22 |
In 1974 wordt deze Doerak 700 AK voorzien van een Yanmar diesel motor en krijgt de benaming 680 AK
DOERAK 700 (703) (7.00 x 2.80 x 0.65 m)
In 1975 start Eista met de bouw van een 7.00 m Doerak, met gangboorden, iets hoekiger van lijn en nog eenvoudiger van constructie. Dit schip was dan ook lichter dan zijn voorganger, de 680 S. De voorkuip, aanwezig op de vorige 7.00 m modellen verdween. Er zijn dus 3 Doerakken 7.00 m in productie geweest en dit was de derde en laatste 7.00 m Doerak en wordt daarom ook wel de 703 genoemd.
Bpuwjaar | Bouwnummer |
1975 | 1 - 20 |
1976 | 21 - 45 |
1977 | 46 - 65 |
1978 | 66 - 78 |
1979 -1980 | 79 - 91 |
DOERAK 750 (7.50 x 2.75 x 0.65 m)
Een verlende 7.00 m (701) met verhoogd voordek, de bouwnummers vervolgen de nummers van de Doerak 700 (701)
Bouwjaar | Bouwnummer |
1967 | 48 - 65 |
1968 | 66 - 80 |
DOERAK 780 AK (7.80 x 3.10 x 0.70 m)
De bouwnummers van de 780 en 780 AK is één doorlopende nummerserie, van no. 1 t/m 432. Het bouwnummer bepaalt of er sprake is van een 780 0f 780 AK. Alle 780 modellen zijn uitgevoerd met een Peugeot diesel met droge uitlaat en gesloten koeling.
De bouwnummmers 1, 2, 3, 5, 7 en 8 zijn het allereerste model Doerak 780 AK, zonder gangboorden, met voordeur en voorkuip en achterkajuit.
Bouwjaar | Bouwnummer |
1968 | 1, 2, 3, 5, 7, 8 (zonder gangboorden en met voordeur en met achterkajuit) |
Daarna kwamn de modellen met gangboorden rondom. Opvallend op het voordek van de 780 AK modellen van 1969 tot 1973 was de gasbun, die tevens dienst deed als bankje, met daarboven een klein klapraam. Een Peugeot motor met droge uitlaat en gesloten koeling. De kajuitramen waren uitgevoerd met rechte, scherpe hoeken.
Bouwjaar | bouwnummer |
1969 | 17, 20 - 25, 27, 29, 35 - 39, 45 - 49 |
1970 | 65 - 74, 96 - 99 |
1971 | 120 - 129 |
1972 | 147 - 172 |
1973 | 183 - 192, 208 - 217 |
Na 1973 verhuist de gasbun naar het achterschip. Motorkoeling met buitenwater (interkoeling) en de hoeken van de ramen werden netjes afgerond.
Bouwjaar | Bouwnummer |
1974 | 248 - 262 |
1975 | 288 - 304 |
1976 | 305 - 317 |
1977 | 333 - 365 |
1978 | 366 - 370, 377 - 382, 395 - 412 |
1979 | 413 - 418 |
1980-1981 |
419 - 422 |
DOERAK 950 AK (9.50 x 3.10 x 0.85 m)
Bouwjaar | Bouwnummer |
1967 | 1 - 9 |
1968 | 10 - 27 |
1969 | 28 - 48 |
1970 | 49 - 62 |
1971 | 63 - 84 |
1972 | 85 - 104 |
1973 | 105 - 128 |
DOERAK 950 PAV (9.50 x 3.10 x 0.85 m)
Bouwjaar | Bouwnummer |
1974 | 1 - 19 |
1975 | 20 - 35 |
1976 | 36 - 49 |
1977 | 50 - 60 |
1978 | 61 - 63 |
1979 | 64 - 66 |
1980 | 67 - 69 |
DOERAK 1050 SD SUPER DOERAK (11.00 x 3.45 x 0.90 m)
Deze Super Doerak van 11.00 m ("de overtreffende trap van de Doerak" volgens de Eista folder) was zeer zwaar gebouwd: romp van 6 en 5 mm, scheg van 10 mm en de opbouw van 4 mm staalplaat. Deze Doerak werd ook wel de Doerak 1100 genoemd. Van dit model is maar één exemplaar gebouwd, omdat het schip tè zwaar gebouwd was. Daardoor was het produktietechnisch niet haalbaar en kwam de lichtere en iets kleinere en eenvoudige geconstrueerde Doerak 1050 ervoor in de plaats.
Bouwjaar | Bouwnummer |
1965 | 1 |
DOERAK 1050 (v/h Super Doerak)
De opvolger van de Eista Super Doerak van 11.00 m. Eerst heette dit model ook Super Doerak, maar al snel wer dit gewoon de Doeark 1050.
Bouwjaar | Bouwnummer |
1966 | 2 - 27 |
1967 | 28 - 42 |
1968 | 43 - 54 |
1969 | 55 - 61 |
1970 | 62 - 66 |
1971 | 67 - 68 |
1972 | 69 - 70 |
De Doerak 1050 is gebouwd in zes uitvoeringen. Echter aan de hand van de bouwjaren en bouwnummers is niet goed vast te stellen welke uitvoering het betreft.
DOERAK 1050 (10.50 x 3.10 x 0.90 m)
Dit is de meest 'echte' Doerak door de vetrouwde neerklapbare stuurstandramen en de tent over de kuip. Opvallend waren de drie ramen in de voorkant van de voorkajuit.
DOERAK 1050 GSAK (10.50 x 3.10 x 0.90 m)
Deze geheel gesloten uitvoering van de Doerak 1050, die officieel Superdoerak Express heette, was echt bedoeld voor open water en dus ook voor de export.
DOERAK 1050 AK Drika (10.50 x 3.30 x 0.90 m)
De bijvoeging 'Drika' zegt het eigenlijk al: deze Doerak heeft drie kajuiten. De derde kajuit is voorin te vinden, door middel van een schot met deur, is deze kajuit afgescheiden van de 'salon'. Deze Doerak is breder gebouwd dan de eerdere Doerak 1050 modellen.
DOERAK 1050 AK (10.50 x 3.30 x 0.90 m)
Deze, voor het eerts op de Hiswa van 1971 door de Eista werf gtoond als de nieuwe en naar veler meningen meer aantrekkelijke Doerak 1050. Is niet veel gebouwd, slechts vier stuks: de bouwnummers 67 - 70 uit 1971 en 1972. Deze Doerak is breder gebouwd dan de eerdere Doerak 1050 modellen.
MARAK GSOC (10.60 x 3.40 x 1.00 m)
Deze Marak heeft een gesloten stuurhuis (GS) en geen achterkajuit, maar een open 'cockpit' (OC).
Bouwjaar | Bouwnummer |
1975 | 1 - 6 |
1978 | 38 |
1979 | 7, 8, 30 |
1980 | 43 |
In het menu vind je algemene en technische informatie over de Doerak.
Technische Commissie (TC)
Maak kennis met de Technische Commissie; drie doorgewinterde Doerakkers, die de Doerak "kennen als hun broekzak". Zoals iedereen die een Doerak heeft wel weet, is er altijd wel wat te doen en als Technische commissie willen zij alle leden laten weten dat zij u zoveel mogelijk willen helpen met technische problemen en probleempjes.
Vragen aan de Technische Commissie
Voor leden van de Doerakclub is er het Vragenformulier. Je kunt het probleem omschrijven en je vraag stellen. Gebruikelijk proberen wij je vragen binnen een week te beantwoorden. Je ontvangt het antwoord per mail, maar soms bellen we je ook op om meer informatie te vragen en om nog even met je te overleggen.
Doerakmodellen
Op deze pagina vind je een overzicht van de verschillende Doerak en Marak modellen
Bouw- & motornummers
Een handmatig bijgehouden administratie van alle door Eista gebouwde typen Doerakken en Marakken. Buitengewoon handig als je op zoek bent naar meer informatie over je Doerak of als je een Doerak wilt kopen.
Bouwjaren en Doerak/Maraktypen
Een overzicht van bouwjaren en bouwnummers, alsmede foto's van de verschillende typen en uitvoeringen van Doerakken en Marakken.
Technische onderwerpen
Hier vind je een keur aan artikelen over de Doerak en Marak, zoals keuringsrapporten, vaartochten, schema’s, onderhoud, motorenhandboeken alsmede Doerak specifieke technische onderwerpen zoals inbouw van verwarming, inbouw van boegschroef, hydraulische besturing, her motorisering, plaatsen zonnepanelen, boiler inbouwen, dekwaspomp installeren enz. enz.
Onze clubdagen zijn een begrip. Deze ledenbijeenkomsten staan tweemaal per jaar op het programma, de een eind maart en de ander eind november.
Het zijn bij uitstek gelegenheden om gezellig over uw en andermans Doerak te kletsen en ideeën en ervaringen uit te wisselen.
Voor aanvang van de clubdag bestaat de mogelijkheid om deel te nemen aan een gezamenlijke lunch.
Op de Doerakclubdagen wordt voor de pauze de agenda afgehandeld, het bestuur praat jullie bij over het wel en wee van de club en wordt er tijd besteed aan zaken als de clubfinanciën, komende activiteiten en nieuwe leden etc. waarbij er vanzelfsprekend volop ruimte is om met elkaar van gedachten te wisselen.
Na de pauze is er (meestal) een gastspreker met een presentatie over boten, varen, watersport wetenswaardigheden of over een voor ons interessant onderwerp.
Na de voordracht staan ontmoetingen tussen leden, gezelligheid, kletsen, borrelen 'op het programma'.
Voorafgaand aan de Doerakclubdag ontvang je de Nieuwsbrief met de uitnodiging en het programma.
Vijf jaar na de oprichting van de Doerakclub werd in 1973 het eerste Lustrum gevierd: een succes!
Hoewel het ledenaantal toen nog beperkt was, bleek dat de belangstelling voor de Lustrumevenement erg groot was.
Het aantal deelnemers is elk Lustrum groter. In 2003 deden er ca. 52 schepen mee aan dit groots opgezette feest. In 2008 deden er ca.75 Doerak en Marakboten aan mee en bij het 11e Lustrum, dat in augustus 2023 is gevierd, deelden 84 Doerakken de feestvreugde.
Direct na de evaluatie van het lustrum 2023 is een nieuwe lustrumcommissie samengesteld die bezig gaat met de organisatie van het grote meerdaagse evenement, Lustrum 2028.
Uit alle delen van Nederland gaan 'Doerakkers' naar het lustrum. Wat is er dan mooier en leuker (en soms veiliger) om de tocht met andere Doerakkers te maken? Daarom worden er zgn. STERTOCHTEN georganiseerd
Meevaren met een Stertocht betekent dat het lustrumfeest gewoon eerder begint. Zó werden er voor het Lustrum 2023 maar liefst 8 Stertochten georganiseerd: Doerakkonvooien voeren vrolijk gepavoiseerd door heel Nederland
Zo wist een sluismeester niet wat hij zag; al een paar dagen ligt de sluis af en toe vol met dezelfde bootjes met vrolijke mensen, terwijl de bootjes versierd zijn met allerhand vlaggetjes.
Na een paar schuttingen kon hij zijn nieuwgierigheid niet langer bedwingen en vroeg toch maar eens wat er 'verderop' te doen was.
"FEEST van de DOERAKCLUB, het 11e lustrum in Ossenzijl"!
"Oh, dat zal wel een gezellige boel worden met zoveel vrolijke mensen en boten".
Met de Doerakclub Nieuwsbrief houdt de lustrumcommissie je op de hoogte.
Wil je alle foto's bekijken van het Lustrum 2023? We hebben ze netjes voor je in een album gezet. Zowel vanachter je pc als via een app op je mobiel kan je ze allemaal eenvoudig bekijken. Veel plezier met het terugkijken op een schitterend Lustrum.
Ieder vaarseizoen organiseren één of meerdere leden vaartochten voor Doerakclubleden, bijvoorbeeld een korte tocht met de Pinksterdagen of rond Hemelvaartsdag en af en toe een grotere tocht in de zomervakantie.
De Pinkstertocht en/of Hemelvaartstocht vinden in verschillende regio's van het land plaats. Tijdens de tocht vinden verschillende activiteiten plaats: gezamenlijk koffiedrinken, borrelen eten (een barbecue of in een restaurant) en natuurlijk varen.
Het varen in clubverband heeft zo zijn voordelen: er is altijd assistentie in de buurt. Ook is het mooie gelegenheid om handigheidjes van clubgenoten te leren, zeker voor beginnende Doerakvaarders. Elkaars boten bekijken is altijd leuk en interessant.
Heb je plannen of ideeën om een vaartocht te organiseren, de club geeft financiële steun en je kunt gebruik maken van de “Richtlijnen voor het organiseren van een vaartocht”, met handige tips en trics.
Neem dan contact op met onze secretaris , dan kunnen we een mooie planning maken en de leden met de nieuwsbrief informeren en uitnodigen om met je mee te varen.