Wij hebben onze Marak- GSAK sinds 2001. We hebben hem gekocht in juni van dat jaar bij Pro Aqua in Meppel, de toenmalige verkoophaven voor de Doerak en Marak-schepen. Onze Marak heeft bouwnummer 48 en is “in de spanten” onder de hamer gekomen van de curator bij het faillissement van de Eistawerf. Hij is meegereisd met Dick Lefeber naar Linssen in Maasbracht en naar alle waarschijnlijkheid daar afgebouwd. Eind van het vaar- seizoen 1981, is de laatste “Eista Marak” te water gelaten. Bij nameting bleek deze uitvoering een l.o.a. te hebben van 11.40 meter.
De eerste eigenaar heeft hem voor de kustwateren laten uitvoeren. Heel veel roestvrijstaal, een achter-instap naar het binnengebeuren en als motor een DAF 575 met intern koelsysteem. Ideaal, dit koelsysteem. Geen gedoe met verstopte wierpotten dus prima voor de Franse wateren.
Wij hebben in de loop der jaren wel qua interieur, comfort en techniek het een en ander aangepast en laten aanpassen. De achtermast en de bijbehorende giek, die hebben we laten vervallen. Bij Hora hebben we windscherm-ramen laten maken en van dubbeldoek is er een cabriokap gekomen. Uiteraard met verwijderbare zij- en achterschotten zodat we op het achterdek een overdekt stuurhuis en serre hebben gecreëerd. Deze kap is in dit voorjaar volledig gerenoveerd. Nieuw stiksel, allemaal nieuwe ramen en daar waar nodig, nieuwe ritsen.
Onder het achterdek hebben we de grote slaapkamer aangepakt. Deze is voorzien van een ruim tweepersoons bed met een afmeting van 155 x 205 cm. Aan de bakboordzijde is een grote hangkast van ruim twee meter breed gekomen. In de kajuit is de stuurstand vervallen en hier is nu een hoekbank met een kleine hoek gerealiseerd. Aan stuurboord (dus tegenover de bank) hebben we een hoek-wandmeubel met ingebouwde Smart TV en bureau gecreëerd. De keuken heeft een nieuwe U-vorm aanrechtmeubel met alleen maar opberg-lades gekregen en een ingebouwde koelkast (85 liter) met vriesvakje op “ooghoogte” . Boven het 3-pits gascomfort is een Webasto afzuigkap met ledverlichting geplaatst. De badkamer heeft een elektrisch toilet, een RVS wasbak en een RVS douchebak. Ook hier is alles mooi afgetimmerd. In de voorkajuit hebben we het standaard tweepersoons klapbed wat handiger gemaakt en in de oorspronkelijke diepe midden-kast, daar hebben we een wasmachine ingebouwd met daaronder een Webasto koellade. Ook zijn onder de twee bedden diepe gemakkelijk bereikbare kleding-lades gebouwd. Onze Marak heeft een 24 volt stroomsysteem met uiteraard 12 volt units, walstroom, omvormers en zonnepanelen. De acculader en gelijkrichters zijn van Victron . Het accupakket bestaat uit het type Varta professial LED . Voor de startgroep 2 x 120 ah en het verbruikerspakket 4 x 190 ah accu’s Uiteraard aangestuurd door een Victron acculader en diodebrug. De warmwatervoorziening komt uit een Isotherm 60 liter boiler Van de DAF 575 zijn zo’n zes jaar geleden de verstuivers opnieuw afgesteld, het aantal Bar is verhoogd en wij hebben een Vetus 75 K boegschroef aan laten brengen. Verder is onze Marak uitgerust met een Eberspächer verwarming, een dekwaspomp en RVS davits Begin van deze zomer is ons schip uit het water geweest en volledig onder -en boven water geschilderd in Epifanes lak.
Mocht één van onze Doerak-clubgenoten een slag groter willen gaan varen en interesse hebben in ons schip, dan ben je uiteraard van harte welkom.
Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 06-3444 08 44 of via info@tekstenthema.nl
Met vriendelijke groet, Ed en Irma Heemskerk